کانون فیلم-قسمت دوازدهم

در دوازدهمین جلسه کانون فیلم که پنجشنبه برگزار شد،دو فیلم مستند از ساخته های مهرداد اسکویی،از مستندسازان به نام کشور،به نام های «خانه مادری ام مرداب» و «مریمِ جزیره هنگام» به نمایش درآمد. این دو فیلم که یکی در شمال و دیگری در جنوب ایران ساخته شده اند اشتراک های زیادی از نظر موضوعی با هم دارند.تنهایی و کارِ مشابه دو شخصیتِ خانمِ مسنِ در دو فیلم،مهمترین دستمایه کارگردان برای به تصویر کشیدن بخشی از زندگی کبرا و مریم بوده است.هرچند معتقدم در هیچ کدام از فیلم ها شاهد اتفاق ویژه ای نبودیم ولی حداقل در فیلم دوم از لحاظ بصری و کیفیت تصاویر،با پلان های بهتری روبرو می شویم و به گفته یکی از دوستان،فیلم دوم فیلمی است که می تواند از نظر جذب توریست فیلم موفقی باشد.در واقع با فیلم اول نتوانستم ارتباط برقرار کنم،خصوصن که دیالوگ هایی که به زبان محلی ادا می شوند چندان واضح و با کیفیت نیستند.

 

پ.ن1: نمایش «من خدا را دوست دارم» کاری از گروه تئاتر ققنوس بندرلنگه به کارگردانی عبدالمحمد(امین) سالاری که پیش از این در جشنواره تئاتر استانی بستک به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده بود،پس از تکرار موفقیتش و برگزیده شدن در جشنواره تئاتر منطقه ای در چابهار به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافت.  منبع: ماهی بالی

البته دیگر نمایندگان هرمزگان نیز در جشنواره منطقه ای بسیار خوش درخشیده اند که برای اطلاع از درخشش این بزرگواران می توانید اینجا را مطالعه کنید.

پ.ن2: «اصغر بشارتی» از عکاسان هم استانی،عکاس برگزیده دومین جشنواره عکس ایران شناسی شد.  منبع: انجمن عکاسان هرمزگان

«تی تووک» در مسکو

نمایش «مکبث» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی که به جشنواره تئاتر شب های مسکو دعوت شده است،ساعت 4عصر روز جمعه 23نوامبر (سوم آذرماه) در افتتاحییه جشنواره،به روی صحنه می رود. در این جشنواره که تا 30نوامبر ادامه خواهد داشت،علاوه بر گروه تئاتر تی تووک بندرعباس به عنوان تنها نماینده ایران،14گروه نمایشی دیگر نیز از کشورهای روسیه میزبان،صربستان،اوکراین،استونی و دانمارک به اجرای آثار خود خواهند پرداخت.

با آرزوی موفقیت برای گروه در این رویداد...

جهت دیدن جدول کامل زمان اجراها اینجا را کلیک کنید.

 

پ.ن1: گروه تئاتر تی تووک پس از آخرین عضو گیری اش در بهمن ماه 88،به تازگی یک عضو دیگر را نیز به جمع خود اضافه نموده است.خانم الهام اسکندری که در اجرای اخیر نمایش «مثل آب برای شکلات» خوش درخشیده بود،جدیدترین و جوانترین عضو گروه تی تووک لقب گرفت.ضمن تبریک به او،تداوم و موفقیت های بیشتر را برایش آرزو می کنم.  منبع:کاپوچینو با طعم پاییز

 

پ.ن2: مرتضی نیک پس از انتخاب لوکیشن و طراحی صحنه-که به اتمام رسیده است-دومین فیلم داستانی اش «برف در بندرِ عباس آقا» را از اول آذرماه جلو دوربین می برد.این درام اجتماعی که روایت گر زندگی چند شخصیت مرد است،قرار است برای اولین حضورش در هشتمین جشنواره فیلم اردی بهشت ارائه شود.   منبع:کافه سوژه 

تذکرة الاولیاء-انتخاب چهاردهم

66.ذکر احمد مسروق،قدّس الله روحه العزیز

آن رکن روزگار،آن قطب ابرار،آن فرید دهر،آن وحید عصر،آن عاشق معشوق،شیخ وقت،احمد مسروق-رحمه الله علیه.

و گفت:تقوا آن است که به گوشه چشم به لذات دنیا باز ننگری و به دل در آن تفکر نکنی!

و گفت:بزرگ داشتن حرمت مؤمن از بزرگ داشتن حرمت خداوند بوَد،و به حرمت بنده به محل حقیقت تقوا رسد.

و گفت:در باطل نگرستن معرفت حقّ از دل بَبَرد.


67.ذکر عبدالله مغربی،قدّس الله روحه العزیز

آن شیخ ملت،آن قطب دولت،آن زین اصحاب،آن رکن اربان،آن صبح مشرق یثربی،عبدالله مغربی-رحمه الله علیه.

نقل است که او چهار پسر داشت،هر یکی را پیشه یی آموخت.گفتند:این چه لایقِ حالِ ایشان است؟ گفت:کسبی درآموزم تا بعد از وفات من به سبب آن که "من پسر فلانم" جگر صدیقان نخورند و در وقت حاجت کسبی کنند.


68.ذکر ابوعلی جوزجانی،قدّس الله روحه العزیز

آن عمده اولیا،آن زبده اصفیا،آن مقبول به امامت،آن مخصوص به کرامت،آن شیخ پنهانی،ابوعلی جوزجانی-رحمه الله علیه.

و سخن اوست که قرارگاه خلقمیدان غفلت است،و اعتماد ایشان بر ظنّ و تهمت.و به نزدیک ایشان چنان است که کردار ایشان بر حقیقت است و سخنشان بر اسرار و مکاشفات.

و گفت:بدبخت کسی است که معاصیی ظاهر گرداند که بر وی فراموش گردانیده است.


69.ذکر ابوبکر کتّانی،قدّس الله روحه العزیز

آن صاحب مقام استقامت،آن عالی همت امامت،آن شمع عالم توفیق،آن رکن کعبه تحقیق،آن قبله روحانی،شیخ ابوبکر کتانی-رحمه الله علیه.

و گفت:تصوّف همه خُلق است؛هر که را خُلق بیشتر،تصوّف بیشتر.

و گفت:محبت ایثار است برای محبوب.

و گفت:استغفار توبه است،و توبه اسمی است جامع شش چیز را؛اول پشیمانی بر آن چه گذشته باشد،دوم عزم کزدن بدان که بیش به گناه رجوع نکند،سوم به گزاردن هر فریضه یی که میان او و خدای است،چهارم ادا کند مَظالم خلق را،پنجم بگذارد هر گوشت و پوست و شَحم که از حرام رُسته باشد،ششم تن را الم طاعت بچشاند چنان که حلاوت معصیت چشانیده است.


70.ذکر شیخ کبیر،ابوعبدالله محمد بن الخفیف،قدّس الله روحه العزیز

آن مقرب احدیت،آن مقدس صمدیت،آن برکشیده درگاه،آن برگزیده الله،آن محقق لطیف،شیخ وقت،ابوعبدالله محمد بن الخفیف-رحمه الله علیه.

و گفت:تقوا دور بودن است از هر چه تو را از خدای دور کند.

و گفت:قناعت طلب ناکردن است آن را که در دست تو نیست و بی نیاز شدن از آن چه در دست توست.


71.ذکر ابومحمد جُرَیری،قدّس الله روحه العزیز

آن ولی قبه ولایت،آن صفی کعبه هدایت،آن متمکن عاشق،آن متمدن صادق،آن در مشاهده بصیری،شیخ وقت،ابومحمد جریری-رحمه الله علیه.

و گفت:هر که گوش به حدیث نفس کند در حُکم شهوات اسیر گردد،و بازداشته اندر زندان هوا؛م خدای-تعالی-همه فایده ها را بر دل وی حرام کند.

و گفت:صبر آن است که فرق نکند میان حال نعمت و محنت،به آرام نفس در هر دو حال.و صبر سکون نفس است در بلا.