عمو سامِ ابرام

خوانش ابراهیم پشت‌کوهی از عمو سام من مردی است که با علف اشتباهش می گرفتند. نمایشنامه ای نوشته‌ی لن جنکین که با خوانش پشت‌کوهی در پسِ ظاهرِ شوخ و شنگ و اغواگرش،باطنی بسیار تفکر برانگیز دارد. هرچند نباید قدرت متن اصلی را نادیده گرفت،با این حال دور از انصاف است که از کارگردانی و بازی عالی پشت‌کوهی و بازیگرانش در این اثر یاد نکرد.

ابراهیم پشت‌کوهی با طراحی حرکات و رفت و آمدهایِ به ظاهر ساده ولی هماهنگ،از بازیگرانش به مطلوب ترین شکل ممکن بهره برده است تا بازیگر فقط یک خواننده متنِ صرف نباشد و مخاطب بتواند با توجه به نمادها و اشاره‌های موجود،کل اثر را به صورت یک تئاترِ چندین پرده‌ای در ذهن خود بازسازی کند. وارد کردن و استفاده مناسب از بعضی اصطلاحات و کلماتِ خاصِ گویشِ هرمزگان و بندرعباس توسط پشت‌کوهی،نکته‌ایست که بر جنبه های جذاب اثر برای مخاطب هرمزگانی،جذابیتی دو چندان افزوده است.

منبع عکس: (+)

در قسمت بازیگری اما،دو نکته‌ مثبتی که در نظر بنده بسیار پررنگ بود را به اختصار عرض می‌کنم.دو نکته‌ای که متأسفانه در بین بازیگران استان کمتر شاهد آن بوده‌ام. نکته‌ی اول اینکه،بازیگران از اول تا آخر کار بازی یک‌دست و روانی را ارائه می‌کردند.یعنی بازیگر در کلِ زمانِ اثر،از همان شروع محکم و با قدرت کار خود را شروع کرده و در یک خطِ سیریِ مستقیم تا انتها ادامه‌اش می‌داد؛بدون هیچ نوسان و پایین و بالا شدنی.

و نکته دوم کارِ بازیگران،استفاده درست و به‌جا از اصوات تولید شده توسط حنجره بود! تکنیکِ صدا سازی. نمی‌دانم اصطلاح دقیقِ تئاتری یا موسیقایی‌اش چه می‌تواند باشد،ولی همین که بازیگر بتواند تک‌ضرب و مستقیم سر یک نُت خاص باشد و آن را ادا کند تأثیر انتقال کلامش به مخاطب را چند برابر خواهد کرد. بازیگران حرفه‌ای این کار،با درک و به کار گیری درست این امکان توانستند مرکز سیبلِ ذهن مخاطبین را هدف قرار دهند. نمونه‌ی بارزِ استفاده از این امکان در هم‌خوانی هایشان روی یک نت واحد هنگام خواندن قطعاتی ریتمیک،و همزمان خوانی‌شان در فواصل نتی چندگانه از هم در بازار مکاره،می‌تواند شاهدی بر مدعای نگارنده باشد.


به هرحال دیدن این اثر تجربه‌ای جدید برای شخص من بود که از دیدنش بسیار لذت بردم و به خوانندگان این متن پیشنهاد می‌کنم دیدنش را از دست ندهند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پ.ن: تا روز سی‌ام فروردین ماه پلاتو آفتاب بندرعباس میزبان این اثر است. بستک روزهای سی و یکم فروردین و اول اردیبهشت پذیرای این گروه است و بندرلنگه در روز دوم اردیبهشت میزبان تی تووک خواهد بود. 


خــــبر تکمیـــــــلی : متأسفانه اجرای شهر بستک لغو شده است!! منبع (+)

نظرات 4 + ارسال نظر
الهام چهارشنبه 28 فروردین 1392 ساعت 15:52

من هم با شما موافقم و لذت بردم.و همش دلم میخواست روی صحنه بین اونها باشم

الهام چهارشنبه 28 فروردین 1392 ساعت 15:53

قسمت شیره کش خونه هاهاهاهاهاها

ساقی پنج‌شنبه 29 فروردین 1392 ساعت 01:16

بسیار مشتاقم که برم. امیدوارم واقعا جذاب باشه تا لذت ببرم

جذابه. لذت خواهی برد...

ساقی یکشنبه 1 اردیبهشت 1392 ساعت 00:09

خیییییلی بد شد، من واقعا برا دیدن این نمایشنامه و مخصوصا دیدن شخصیتای گروه تی تووک روز شماری میکردم.
واقعا حیف شد!

بله،حیف شد واقعن...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد