مسیر پوشیده از «برف» است؛با احتیاط برانیم!

«برف در بندرِ عباس آقا» دومین ساخته مرتضا نیک نهاد،کارگردان جوان و آینده دار هرمزگانی است که چند روز پیش و در جریان هشتمین دوره جشنواره فیلم و عکس اردی بهشت در بندرعباس به روی پرده رفت. کارگردانی که با فیلم اولش در سال گذشته،«گفتگوی منتشر نشده ژاله» توانسته موفقیت های زیادی را در استان و کشور کسب کند،این بار هم با نگاهی به تنهاییِ متناقضِ انسان معاصر-با وجود اینکه میان جمع در حال گذران زندگی است-سعی در بیان دیدگاه اش از طریق هنر سینما دارد. اما اینکه تا چه اندازه توانسته است در انتقال مفهوم یا مفاهیمش به مخاطب موفق باشد،خود بحث دیگری است.


منبع: (++)

نظر شخصی بنده این است که «برف...» از جمله فیلم هایی است که باید با احتیاط در موردش نظر داد و نیاز به دیدن چند باره اش است تا بتوان به طور قطع در مورد موفقیت و یا عدم موفقیتش اظهار نظر نمود! اما موردی که به صورت قطعی می توانم به آن اشاره کنم،موفقیت کمتر این اثر حداقل در مقایسه با اولین ساخته نیک نهاد در نگاه اول است. مسلمن موفقیت های «...ژاله» سطح انتظارات را از این گروه بالاتر برده است ولی پیچیدگی روایی این اثر-که قطعن عمدی بوده است و به خودی خود نه عیب است و نه حُـسن-نتوانسته است مخاطب را مجذوب خود کند،پیچیدگی ای که در اولین اثر نیک نهاد نیز قابل مشاهده است البته با شدت کمتر. نکته ای که در هر دو اثر نیک نهاد به چشم می خورد بازی هایی است که از بازیگران خود می گیرد و این مهم نشان دهنده آن است که کارگردان و بازیگران توانسته اند به یک نقطه مشترک حسی برسند و بازیگرانِ اثر که عمدتن برای اولین بار حضور جلو دوربین را تجربه می کنند،می توانند بازی های قابل قبولی را ارائه دهند. نه که بگویم بازیگران «برف...» همه عالی و در بهترین سطح بودند،با این حال معتقدم تمامی بازیگران توانسته اند در حد توان خود بازی مثبتی را به نمایش بگذارند و حداقل از مشکلی که در اکثر آثار سینمای کوتاه ایران در این چند ساله دیده ام-و آن بازی بد و پس زدن مخاطب است-به خوبی عبور کنند. در پایان باید با این موضوع اشاره کنم که موسیقی «برف...» به نسبت «...ژاله» بسیار مناسب تر از نظر حجم و مدت زمان پخش است که این مسئله می تواند نشان دهنده بازخورد های مثبت نقد و بررسی اثر اول این کارگردان باهوش باشد که خود توجه بسیاری به ایجاد این فضا داشته و دارد.
امیدوارم این روحیه ی مواجهه با انتقادها به جای فرار از آن ها به تمامی اهالی هنر هرمزگان سرایت کند تا بتوانیم به کمک هم در راه تعالی فرهنگ و هنر استان گام برداریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد