«احترام از دیدن فیلم مهمتر است!»

سه روز از شروع جشنواره فیلم فجر در بندرعباس می‌گذرد و جدای از کیفیت فیلم‌ها که خودش بحث جداگانه‌ای را می‌طلبد،حاشیه‌های این رویداد و بی‌توجهی مسئولین به این حاشیه‌ها سینماروها و به‌خصوص دوستان هنرمند را دل‌آزرده کرده است. دو نمونه از این گلایه‌های به حق،به قلم احسان نفیسی و شهاب آب روشن که عینن به اینجا منتقل شده است را بخوانید:

احسان نفیسی

کک هایی ک نمی گزند...


تهران – شبکه یک سیما – شب هنگام

صحبت های آقای رئیس جمهور با مردم.

در یکی از بخش های سخنان نفر اول مدیریت اجرایی کشور، ایشان بابت اجرای همراه با نقص توزیع سبد کالا از مردم عذرخواهی کردند: "اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمت افتادند ، من به عنوان رئیس جمهور از آنان عذرخواهی میکنم. این دولت اگر نقص داشته باشد خواهد گفت و ما نقص داشتیم و عذرخواهی می کنیم. "

این پذیرش اشتباه، کم ترین اثرش دلگرمی و همراهی مردم با دولت و این طرح است.

 

بندرعباس – سینما ستاره شهر – از بعدازظهر به بعد

ساعت 2 بعدازظهر شروع جشن واره فیلم فجر.

مردم بسیاری در سالن سینما منتظر پخش اولین فیلم جشن واره فجر در بندرعباس هستند، بی هیچ فیلمی روی پرده... ساعت نزدیک 4 عصر است. زمان سانس دوم شروع شده و هنوز هیچ فیلمی اکران نشده است.

2 سانس اول جشن واره در بندرعباس بی هیچ اکرانی گذشت. مشکل فنی با همراهی دوستان سینماگر حل شده. ساعت 5:10 عصر است و طبق سخنان مسئولین برگزاری، تمام بلیط های سانس 6 فروخته شده. این در حالی است که هیچ صف و پروسه گیشه برای فروخته شدن بلیط دیده نشده است! ساعت از 6 گذشته، فیلم این سانس هنوز اکران نشده، برخی از مردم به نحوه فروش و توزیع بلیط اعتراض دارند. مسئولین هنری ارشاد در محل حضور دارند. دوستانی که در سالن منتظر پخش فیلم هستند از صندلی های سینما خبر می دهند. 

معاون هنری ارشاد پیشنهاد برخی دوستان (گمان این دوستان، این است ک سالن پر شده و مشکل نبودن بلیط است!) مبنی بر نشستن تمشاچی ها بین راهرو – این اتفاق، امری طبیعی در جشن واره هاست – را نمی پذیرد.

فیلم اول ِ جشن واره فجر در بندرعباس در حال پخش است. برخی سینماگران که بعد از اکران فیلم، موفق به تهیه بلیط نشده اند و پشت درب سالن حضور دارند به مسئول و نماینده ارشاد پیشنهاد می دهند برای روزهای آینده، جایگاهی برای اهالی سینما در نظر گرفته شود. "برای سینماگران این اطمینان وجود داشته باشد که عدم حضور ایشان در سالنی با صندلی خالی رخ نمی دهد!! این عدم حضور، صرفن به دلیل استقبال مردم از جشن واره است." معاونت ارشاد نمی پذیرد: بین مردم و سینماگران تفاوت نمی گذارم.

یک روز از این ماجرا گذشته و هیچ کدام از مسئولین اجرایی ِ برگزاری جشن واره از اتفاقات روز اول عذرخواهی نکرده است.

 

پی نوشت: برگزاری جشن واره فیلم فجر در بندرعباس اتفاق بسیار خوبی است، ولی این عدم تناسب بین رفتار ریاست جمهوری و بی تدبیری برگزارکننده ی اجرایی ِ جشن واره در روز نخست، سوال بی پاسخی است!؟

به امید روزهایی بهتر برای جشن واره فیلم فجر بندرعباس و البته سینمای هرمزگان

 

*در زمان تنظیم این متن، عذرخواهی رسمی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان بابت اتفاقات روز اول جشن واره منتشر نشده است.

 

17 بهمن92   //  لینک: (+++)

شهاب آب روشن


این مثلا جشنواره فجر


IMG-20140206-WA0003


جشنواره فیلم برگزار کردن می تواند بهتر باشد اگر :


۱- همه عوامل برگزاری یک تیم باشند، قبل از شروع جشنواره با هم هماهنگ کنند که بعدا هی توپ را به زمین هم شوت نکنند.

 ۲- سینماداری صرفا جداکردن آقایان به عنوان مجرد از باقی تماشاچیان نیست. این است که بتواند در لحظه مناسب بهترین تصمیم را برای رضایت تماشاچیان بگیرد. این را به سینمادار بفرمایید که دوران جشنواره با روزهای عادی فرق می کند. احترام به مخاطب واجب است.

۳- بلیط های یک سانس را اگر دادید به دوست و آشنا و همکار و فامیل اشکال ندارد. اما حداقل اگر آنها میلشان نکشید بیایند بعد از یک زمانی صندلیشان را بفروشید به باقی مشتاقان پشت در. جشنواره است و سانس ها محدود. مخاطب ها هم زیاد. حیف است علاقمندان را پشت در نگه دارید و صندلی های توی سالن خالی بماند. (اتفاقی که زمان نمایش ردکارپت پیش آمد)

۴- هنرمندان جدی ترین مخاطب جشنواره ها ی هنری هستند. و ایشان در اولویت بهره بردن از برنامه های جشنواره . در هر جشنواره ای تسهیلاتی برای هنرمندان در نظر گرفته می شود.

۵- جشنواره برگزار کردن چیزی فراتر از اعلام جدول و بلیط فروشی است. جنب و جوش در جشنواره ها مهمترین رکن است. بدست آوردن همچین فضایی کمی خلاقیت می خواهد و کمی مشورت و هماهنگی.

۶- وقتی سیستمی برای اولین بار قرار است به کار برده شود، قبل از آن امتحان می شود. زمانی که مردم توی سالن منتظر فیلم نشسته اند موقع مناسبی برای این کار نیست.

۷- ضمن تشکر از عوامل برگزاری جشنواره تقاضا می شود در سالهای آینده دقت بیشتری به خرج داده و کمی بیشتر به مخاطب ها احترام بگذارند. احترام از دیدن فیلم مهمتر است.  // لینک: (+++)

 

نظرات 2 + ارسال نظر
احسان ن شنبه 19 بهمن 1392 ساعت 21:00

سپاس ادریس جان

حسین رزده چهارشنبه 23 بهمن 1392 ساعت 09:35 http://sozlavar.bloqfa.com

بله اما باز جای شکرش باقیست که فرصت اکران فیلم های فجر در هر مزگان بوجود آمد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد