نِــمتای گُـشــادِ پولکی

استان هرمزگان بدلیل شرایط خاص جغرافیایی اش از دیرباز علاوه بر مهاجرپذیر بودن،خود نیز مولد مهاجر بوده است که این مهاجرت ها و برخورد با فرهنگ های متفاوت،باعث پیدایش فرهنگ ها و خرده فرهنگ های متنوع و جالبی در تمامی زمینه ها از گویش تا پوشش شده است. متأسفانه در سالیان اخیر شاهد از بین رفتن تعدادی از این خرده فرهنگ ها به دلایل متعدد می باشیم. بسیار جای خوشحالی است که اینک شاهد به ثمر نشستن یک کار پژوهشی مفید در مورد تن پوش مردمان این سرزمین هستیم.

کتاب مصور بادله پوشان با عکس هایی از دو عکاس خوب هرمزگان،آقایان عبدالحسین رضوانی و سامی حزنی و پژوهش و گردآوری بانوی هنرمند خانم فاطمه باستانی طی چند روز اخیر منتشر شده است.کتابی بسیار خواندنی و مفید با تصاویری زیبا و چشم نواز که می تواند علاوه بر تأثیر انکار ناپذیرش در احیای سنت های پوششی مردم استان باعث معرفی بخشی از فرهنگ غنی این استان به دیگر استان های کشور گردد.

امیدوارم پژوهش در خرده فرهنگ ها منحصر به این کتاب نشود و در آینده نزدیک شاهد پژوهش های مفید دیگر نیز باشیم. ضمن خسته نباشید صمیمانه به همه عوامل سهیم در انتشار این کتاب و آرزوی موفقیت های بیشتر در حوزه فرهنگی استان،تهیه این کتاب را به همه دوستان به خصوص هرمزگانی های عزیز به شدت توصیه می کنم.

 

پ.ن:ایرادی که در کتاب دیده شد و کمی توی ذوق می زد اندک اشتباهات تایپی ای بود که انشاءالله در چاپ های بعدی شاهد اصلاح آن ها باشیم.

*منبع عکس*

نظرات 7 + ارسال نظر
لی پنج‌شنبه 2 شهریور 1391 ساعت 00:48

من هم به همه ی عوامل این کتاب خسته نباشید می گم .
انشاالله بتونم به زودی این کتاب رو تهیه کنم.

صدای سکوت جمعه 3 شهریور 1391 ساعت 11:23 http://biabane.blogfa.com

واقعا تلاش زیباییه و یادآوری زیباتر

امید جمعه 3 شهریور 1391 ساعت 15:39

بسیار کار پسندیده ایست . و کادو زیبا

بــعـــــــــــله

آشنا شنبه 4 شهریور 1391 ساعت 00:41

درمورد نمتای گشادپولکی 1-عبدلی هم درترانه یاداز
زمان تیتوری اسم ازنمتای گشاد پولکی برده است. 2-کتاب برقع پوشان اهل جنوب هم ازغلامحسن ساعدی جالب است.3-بادله همان نمتای گشاد پولکی یاخیر 4-بهای این کتاب چقدر است؟بامید تندرستی وموفقیت در تمام امور

1-عنوان نوشته از سروده آقای عبدلی الهام گرفته شده است.
2-پیشنهاد خوبی است،مطالعه خواهد شد.
3-خیر،نمتای بادله احتمالا همان نمتای تلّی دوزی شده خودمان است!
4-پانزده هزار تومان.
ممنون،همچنین.

آشنا یکشنبه 5 شهریور 1391 ساعت 01:02

برقع پوشان جنوب خودمان داریم .صرفاجهت اطلاع

سپاس

النا دوشنبه 6 شهریور 1391 ساعت 19:56

سلام آقا ادریس وب لاگ خوبی داری بهت تبریک می گم خوشحالم که جوونای هرمزگانی همچین ذوق و سلیقه ای دارن امیدوارم موفق باشی .

سلام
ممنونم و بسیار خوشحالم که سر زدی.
سپاس،همچنین.
سالم و شاد یاشی...

elham دوشنبه 6 شهریور 1391 ساعت 23:27

من هم به همه ی این عزیزانی که برای احیای سنتهای پوششی هرمزگان تلاش کردند خدا قوت میگم و به خاطر چاپ این کتاب باید به همه ی هرمزگان تبریک گفت چون مدتهاست که پوشش هرمزگانی کمرنگ شده و مورد ظلم قرار گرفته .امیدوارم باز هم شاهد چنین تلاشهایی باشیم

دقیقن حق با توئه...
انشالله که این تلاش ها ادامه دار خواهد بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد