تذکرة الاولیاء-انتخاب هشتم

36.ذکر شاه شجاع کرمانی،قدّس الله روحه

آن تیز چشم بصیرت،آن شاهباز صورت و سیرت،آن صدیق معرفت،آن مخلص بی صفت،آن نور چراغ روحانی،شاه شجاع کرمانی-رحمة الله علیه.

و گفت:علامت خوشخویی رنجِ خود از خلق برداشتن است و رنجِ خلق کشیدن.

نقل است که روزی یاران را گفت:از دروغ گفتن و خیانت کردن و غیبت کردن دور باشید! باقی هر چه خواهید کنید.

37.ذکر یوسف بن الحسین،قدّس الله روحه العزیز

آن معتکف حضرت دایم،آن حجّت ولایتِ *وَ لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم*1،آن آفتاب نهانی،آن در ظلمت آب زندگانی،آن شاهباز کونین،قطب وقت،یوسف بن الحسین-رحمة الله علیه.

و گفت:اشارت خلق بر قدر یافت خلق است؛و یافت خلق بر قدر شناخت خلق است؛و شناخت خلق بر قدر محبت خلق است،و هیچ حال نیست به نزدیک خدای-تعالی-دوست تر از محبت بنده خدای را.

و گفت:هر که بشناخت او را به فکر،عبادت کرد او را به دل.

38.ذکر ابوحفص حدّاد،قدّس الله روحه العزیز

آن قدوه رجال،آن نقطه کمال،آن عابد صادق،آن زاهد عاشق،آن سلطان اوتاد،قطب عالم،ابوحفص حداد-رحمة الله علیه.

و گفت:روشنی تن ها به خدمت اوست،و روشنی جان ها به استقامت.

39.ذکر حمدون قصّار،قدّس الله روحه العزیز

آن یگانه قیامت،آن نشانه ملامت،آن پیر ارباب ذوق،آن شیخ اصحاب شوق،آن موزون ابرار،حمدون قصار-رحمة الله علیه.

پرسیدند که:چرا سخن سَلَف نافع تر است دل ها را؟ گفت:به جهت آن که ایشان سخن از برای عِزّ اسلام می گفتند و از جهت نجات نفس و از بهر رضای حقّ.ما از بهر عزّ نفس و طلب دنیا و قبول خلق می گوییم.

و گفت:در هر که خصلتی بینی از خیر،از او جدایی مجوی که زود بوَد که از برکات او خیری به تو رسد.

40.ذکر منصور عمّار،قدّس الله روحه العزیز

آن سابق راه معنا،آن ناقد نقد تقوا،آن نگین خاتم هدایت،آن امین عالم ولایت،آن مشهور اسرار،منصور عمار-رحمة الله علیه.

و گفت:نیکوترین لباسی بنده را تواضع و شکستگی است،و نیکوترین لباسی عارفان را تقوا است.



1-سوره مائده،آیه 54


نظرات 2 + ارسال نظر
مانالی دوشنبه 10 مهر 1391 ساعت 07:07 http://daatchin.blogsky.com

خیلی کتاب خوبیه و ممنونم ازت که کار من تنبل رو راحت کردی

بهشب سه‌شنبه 11 مهر 1391 ساعت 13:12 http://behshab.blogsky.com/

مانا اگر خیلی تنبلی صوتی اش هم هست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد